Oblicza kobiecości

Oblicza kobiecości #6 – Justyna Chrząszcz

Justyna Chrząszcz – właścicielka sklepu z kosmetykami naturalnymi, youtuberka i kobieta, przed którą świat naturalnych kosmetyków nie ma tajemnic. Dziś pytamy ją o zmiany, jakie przyniosła pandemia i decyzje zakupowe polskich konsumentów.

 

Jak rozpoczęła się Twoja przygoda z branżą?

Przygoda z kosmetykami naturalnymi zaczęła się w 2012 roku, kiedy to przy niedzielnym obiedzie mój teść pokazał mi kosmetyki, które kupił w Moskwie. Była to marka Natura Siberica. Kosmetyki oczarowały mnie przede wszystkim zapachem, działaniem i cudownym opakowaniem. Nie wiedziałam wtedy, że mam do czynienia z taką branżą jak kosmetyki naturalne.
Razem z mężem zaczęliśmy sprawdzać markę w sieci, szukać dostawcy, producenta, opinii o marce itp. Udało nam się skontaktować z producentem, który bardzo chętnie podjął z nami rozmowy, a następnie współpracę. I tak wspólnie z mężem założyłam firmę JMC Sp. z o.o., która była dystrybutorem Natura Siberica w Polsce.

Mając 26 lat własna firma była dla mnie ogromnym wyzwaniem. Jednakże bardzo się cieszę, że taką decyzję podjęłam mimo wielu przeszkód i problemów jakie napotkałam po drodze.

W ciągu 5 lat od założenia JMC rynek kosmetyków naturalnych zmienił się diametralnie. Kiedy startowaliśmy z Natura Siberica na rynku było dostępnych dosłownie pięć marek naturalnych. Świadomość klientów o naturalnej pielęgnacji była bardzo znikoma. W znanych sieciach nikt nie chciał słyszeć o półce z naturalnymi produktami, gdyż klienci dosłownie “uciekali “ od takich kosmetyków. Byli przekonani, że nie działają i są bardzo drogie.

W 2016 roku zauważyliśmy, że polski rynek kosmetyczny bardzo dynamicznie się rozwija. Widząc to stworzyliśmy kolejny sklep – natinati.pl, który skupiał przede wszystkim polskie marki kosmetyków.

 

Dziś z perspektywy czasu widać, że warto było pójść tym tropem. Sklep internetowy to tylko jeden z tematów, którym się zajmujesz. Kiedy pojawił się pomysł stworzenia kanału na Youtubie?

Mój mąż, który bardzo mocno wspiera mnie na każdym kroku, podsunął mi pomysł, aby stworzyć kanał na youtube o recenzjach kosmetyków itp. Nie byłam przekonana do tego pomysłu, ponieważ jest mnóstwo takich kanałów, gdzie można przeczytać recenzję i zobaczyć produkt. Temat kanału naturalnie się rozmył…. Dopiero po roku czasu, natknęłam się na wywiad Macieja Wieczorka – Expert w Bentleyu, który otworzył mi oczy i ukształtował wizję mojego aktualnego kanału Justyna Chrząszcz. Chcę pokazywać osoby, które stoją za daną marką kosmetyczną. Zależy mi przede wszystkim na polskich markach i ich promowaniu. Za każdą marką stoi ciekawa historia właścicieli czy też twórców produktów. I to właśnie chcę pokazywać moim obserwatorom.

Co Ci dała obecność w sieci?

Na pewno większą pewność siebie, która rośnie, gdy widzę tak wiele pozytywnych komentarzy pod filmami. Uwielbiam kontakt z ludźmi, więc samo spotykanie się z nowymi osobami jest dla mnie fascynujące. A że uwielbiam gadać godzinami…. to powstały naturalne rozmowy.

Jak w Twoim odczuciu pandemia wpłynęła na branżę beauty? Jak zachowali się konsumenci? Zmienili swoje nawyki zakupowe? Zaczęli sięgać po inne produkty?

Na szczęście branża beauty nie odnotowała znaczącego spadku obrotów w porównaniu do branży gastronomicznej czy też turystycznej. Kosmetyki to produkty zużywalne, które są nam niezbędne w życiu codziennym. W okresie pandemii głównie sprzedawaliśmy produkty do dezynfekcji, mydła, żele, artykuły do czyszczenia domu. W obecnym czasie wszystko wróciło na normalne tory, jednakże zauważamy, że klienci coraz częściej szukają tańszych zamienników. Nie zmienia to faktu, że nadal zależy im na jakości produktu.

Z pewnością firmy produkujące kosmetyki kolorowe zauważyły pewną stagnację. Pracujemy zdalnie z domu, nie wychodzimy na imprezy czy też spotkania, więc nie wykonujemy tak często makijażu jak przed pandemią. Kosmetyki kolorowe niestety w moim odczuciu ucierpiały najbardziej przez obecną sytuację.

https://www.natinati.pl

Sklep Natinati.p

Co w Twoim odczuciu będzie trendem kosmetycznym w 2021 roku? Czego nie zabraknie w naszych kosmetyczkach?

Myślę, że czeka nas rok pełen wyzwań. Uważam, że w 2021 będziemy sięgać po bardzo “ukierunkowane” kosmetyki, zaawansowaną pielęgnację, ale w domowym zaciszu. Będą to proste składowo kosmetyki z wysokimi stężeniami substancji aktywnych takich jak Bakuchiol, Retinol, Witamina C, Niacynamid czy też kwas hialuronowy oraz produkty z kwasami w składach.

Funkcjonujesz w branży wiele lat – jak zmieniają się polscy konsumenci? Stają się bardziej świadomi i wyedukowani? A może nadal chodzą tymi samymi ścieżkami i sięgają po sprawdzone produkty?

Od momentu założenia firmy czyli od 8 lat konsumenci zmienili się o 180 stopni. Jak zaczynałam przygodę z kosmetykami naturalnymi czyli w 2013 roku mało kto wiedział co to jest SLS, PEG czy też silikony. Mało kto o tym mówił, ciężko było znaleźć informację o składnikach, o regulacjach prawnych i alternatywnych składnikach. Sklepy internetowe jak i blogi w Polsce dopiero zaczynały swoje działanie. Sukcesywnie rok do roku świadomość konsumentów rosła, klienci coraz bardziej zaczęli zwracać uwagę na składy kosmetyków. Powstały pierwsze blogi, gdzie można było zaczerpnąć informacji.
My kobiety uwielbiamy różnorodność. Są kosmetyki, które zawsze są w naszej kosmetyczce lub często do nich wracamy. Nie zmienia to faktu, że uwielbiamy nowości kosmetyczne, testowanie i sprawdzanie. Takie już jesteśmy.

Jednym z trendów w tym sezonie jest skinmalism – kosmetyczny minimalizm. Ty sama jesteś minimalistką czy testujesz dużo nowości?

Z moich obserwacji zachowań zakupowych klientów w sklepie internetowym wynika, że lubimy nowości. Chcemy poznawać nowe marki, nowe produkty, nowe sposoby pielęgnacji.

Ja z racji tego, że jestem odpowiedzialna za wprowadzanie marek do naszych sklepów muszę testować nowe produktu, aby móc podejmować odpowiednie decyzje. Uważam, że powinnam znać produkty, które sprzedaję.. Mogę powiedzieć, że każdy kosmetyk, który jest dostępny w naszym sklepie miałam w swojej dłoni, a jest ich kilka tysięcy. Niestety nie jestem w stanie ich wszystkich przetestować, raczej jest to kilka pozycji z wybranej marki.
Zawsze staram się dawać do testowania produkty swoim pracownikom, aby mogli także doradzić klientkom odpowiedni kosmetyk.

Na sam koniec muszę zajrzeć do Twojej kosmetyczki. Jaki jest Twój kosmetyczny must have – produkt, bez którego nie wyobrażasz sobie codziennej pielęgnacji?

Och jest ich wiele…… na pewno płyn micelarny, serum do twarzy i krem na dzień. Lubię testować różne kosmetyki, więc nie mam jednej ulubionej marki.

 

Przy okazji przypominamy wywiad, w którym rozmawiamy z Justyną o powstaniu marki Polemika.